zaterdag 23 mei 2009

Hoe bepaal ik als ZZP'er mijn uurtarief? - Deel 2


Wat zijn de belangrijke aspecten die je tarief bepalen? Welk minimum tarief heb je nodig dat vergelijkbaar is met je huidige maandsalaris? Hoeveel uur per week / maand besteed je doorgaans aan niet-declarabele uren zoals acquisitie en woon-/werkverkeer? In dit artikel geef ik een rekenvoorbeeld.

De afgelopen tijd heb ik deze vragen gesteld aan mensen die daar in mijn ogen een goed antwoord op kunnen geven.
Ik heb onder andere een gratis workshop bijgewoond van de firma RulersGroup, die zich verdienstelijk maakt als zaakwaarnemer voor ICT professionals.
Deze workshop vertelde e.e.a. over de facetten van het zelfstandig ondernemen en liet natuurlijk voor elk van die facetten ook zien wat RulersGroup voor je kan betekenen. Deze informatie is natuurlijk ook via Google op te zoeken, maar zo'n workshop geeft je goede gelegenheid om aan de juiste mensen je vragen te stellen, en te leren van andermans vragen. Tevens is het een mooie gelegenheid om je netwerk uit te breiden.

Het rekenvoorbeeld:

Je uurtarief bepalen is en blijft een lastig onderwerp, maar je kunt het jezelf gemakkelijk maken door in ieder geval je minimale tarief te bepalen. Het minimale (eigenlijk nominale) tarief beschouw ik als het tarief dat je nodig hebt om met 30 uur werk per week hetzelfde netto inkomen te behalen als dat je nu verdient in loondienst, er vanuit gaande dat je dezelfde werkzaamheden gaat verrichten. Een vuistregel die ik hier gebruik is dat je 10 uur per week moet rekenen voor niet-declarabele tijd zoals administratie, acquisitie en reizen. Vandaar dat ik niet met 40 maar met 30 uur per week calculeer.

Als zelfstandige heb je een aantal extra onkosten die je meeneemt in je uurtarief. Zo verzeker je je tegen ziektekosten en arbeidsongeschiktheid en sluit je een aansprakelijkheidsverzekering af. Ook is het misschien handig om een pensioenpolis af te sluiten.

Even wat voorbeeldkosten:

Bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering
v.a. 80,- per jaar
Arbeidsongeschiktheidsverzekering
2200-3500 euro per jaar
Ondernemerspensioen
v.a. 50,- per maand
Zorgverzekering
900 - 1100 euro per jaar
kijk ook eens hier.

Van het minimum uitgegaan zijn je kosten dus 3780 euro per jaar. Nu zijn polissen nogal afhankelijk van je eigen situatie, je inkomen, je wensen en hoeveel risico je wilt nemen dus je zult al snel iets hoger uitkomen. Daarom is 5000 euro per jaar een misschien realistischer bedrag, waar ik nu verder mee reken. Als je 1410 uur per jaar werkt (47 weken per jaar 30 uur per week), kost het je dus 3,54 euro per uur.
Overigens zijn de betaalde premies weer aftrekposten dus netto kost het je iets minder.

Dan heb je natuurlijk nog kosten voor je levensonderhoud (wonen, eten, kleden, rusten), en natuurlijk je vakanties en spaarwensen. Voor deze kosten kun je je huidige netto inkomen per maand nemen (als deze volstaat) en deze over 120 uur verdelen (ongeveer een maand werk). Laten we voor het gemak uit gaan van een maandsalaris van 3000 euro bruto, dus zo'n 2000 euro netto. Da's ongeveer 16,50 euro per uur.

Als je een werkplek huurt, zul je deze kosten ook moeten incalculeren. Al Googlend zag ik prijzen tussen de 0,80 en 2,50 euro per uur. Voor het gemak nemen we even 10 euro per dag, ofwel 1,25 euro per uur. Daarvoor heb je een gemiddeld kantoor met 1 bureau, 1 ontvangsttafel, telefoon en internetaansluiting. Wil je ook een eigen parkeerplaats, dan kost het iets meer :-)

Ook de kosten voor je auto moet je even berekenen. Gelukkig kun je jezelf 19 eurocent per kilometer (belastingvrij) vergoeden voor het gebruik van je auto, maar dat moet natuurlijk ook betaald worden. Als je 100 kilometer per dag rijdt voor je klus, kost je dat dus 19 euro. Per uur is dat dus c.a. 2,38 euro.

Subtotaal: 23,68 euro per uur.

Dan komt de fiscus nog kijken! Grofweg genomen zal 45% van je inkomsten naar de belastingdienst gaan. Hierin zijn wat voordelen opgenomen zoals het aftrekken van btw, onkosten, premies e.d.. Dus wil je dit uurtarief netto overhouden, moet je dat nog met c.a. 1,82 vermenigvuldigen.

Met vergelijkbare inspanning, een goed pensioen en je risico's redelijk gedekt, kom je in deze situatie uit op:
43,08 per uur.

Een bruikbare rekenhulp is te vinden op ebusters.nl. Deze stelt dat je je huidige bruto maandsalaris met 20 moet vermenigvuldigen om het minimale jaarinkomen te berekenen dat je nodig hebt om hetzelfde netto maandinkomen te houden.

Bovenstaande berekeningen zijn gemaakt met de vooronderstelling dat er 47 weken per jaar werk te doen is. Er is altijd het risico dat je minder werk te doen hebt. Misschien kies je er zelf voor om minder te werken. Dus calculeer dat risico in.

Als je deze kosten inzichtelijk hebt, is het eenvoudiger om de onderhandeling in te gaan met je toekomstige opdrachtgever.

16 opmerkingen:

  1. Leuk om als loonarbeider eens te zien wat de zzp ers kunnen verdienen!
    Want van de werkgevers krijg je alleen groote verschillende bedragen te horen.
    Groeten , Erwin

    BeantwoordenVerwijderen
  2. kunnen verdienen ? moeten! als ze net zo veel als jij over willen houden, gezien dat de opdrachtgever geen rekening hoeft te houden met doorbetaling bij ziekte en vakantie, betaald hij daar graag wat meer voor per uur....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Rob, thanks voor de rekenhulp en vooral je uitleg. Hier heb je wat aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. hier was ik naar op zoek!! Je hebt me echt geholpen. met deze informatie kan een zzp-er in spe wat mee. Het is allemaal al onzeker en onduidelijk genoeg. Wellicht dat dit het laatste duwtje was dat ik nodig had. Bedankt!
    Groet, Giel

    BeantwoordenVerwijderen
  5. goed verhaal. het is me alleen niet helemaal duidelijk in hoeverre je tarief uiteindelijk inclusief of exclusief btw is. je geeft die 45% aan als fiscuskosten, maar is dat loonbelasting + afdracht BTW, of alleen de loonbelasting. Maw, is die 43,08 ex btw of incl?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Bedankt voor jullie reacties. Goed om te zien dat dit artikel de juiste mensen bereikt. Ik heb zojuist even alle niet-werkende links in dit bericht vervangen en geüpdatet. Voorlopig kloppen alle genoemde getallen nog, ook al zijn we inmiddels ruim een jaar verder.
    Mochten de hyperlinks niet meer werken, dan hoor ik dat graag!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Rob, bedankt voor deze heldere en vooral onafhankelijke uiteenzetting. Ik begrijp dat je het hier hebt over een minimaal bedrag dat je wilt verdienen om er niet op achteruit te gaan, vergeleken met hetzelfde werk in loondienst.

    Wat ik merk is dat er nog een groot gat zit tussen het minimaal noodzakelijke tarief en de gigantische bedragen die er daadwerkelijk gevraagd worden. Als regelmatig inhuurder van ZZP'ers heb ik met jouw overzicht zeker ook mijn voordeel.

    Bedankt!

    Vriendelijke groet,
    Marc-Antony

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hallo Marc-Antony,

    Hou er ook rekening mee dat niet alle ZZP'ers 47 weken per jaar werk hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Eindelijk een site die hier echt iets over zegt! En zowaar nog met een rekenvoorbeeld ook. Kan ik iets beter voorbereid naar mijn komende gesprekken.

    Bedankt en keep up the good work!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Rob

    Ik zie dat je gebruik maakt van een link van eBusters (Tegenwoordig heten we: Capwell), ook zal ik een juist werkende link geven waarin je je uurtarief kan uitrekenen: http://www.capwell.nl/ict/freelance-uurtarief.php

    Hopelijk hebben je lezers daar wat aan!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. @Marc-Antony: Vergeet niet dat bedragen van freelancers vergeleken moeten worden met uurtarieven van andere ICT professionals in de markt. Bekijken wat een freelancer nodig heeft om te leven is voor een inhuurder absoluut niet interessant en zelfs onredelijk. Het verschil in kwaliteit en kunde tussen ICTers onderling scheelt enorm en een goede ICTer kan je vele duizenden euro's besparen, vooral op de lange termijn (denk bijvoorbeeld eens wat een falend ICT project je kost). Mijn ervaring is dat de kwaliteit en kunde van freelancers vaak veel hoger ligt dan dat van gedetacheerd personeel dat voor het zelfde tarief wordt weggezet. Iets om over na te denken.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Dank je wel hier heb ik iets aan ....scheelt mij een hoop zoek werk...TOP
    met vriendelijke groet,
    toekomstige zzp'er
    perry

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Niemand die je echter inhuurt voor 43,- Ze zijn wel gek als ze mensen voor 35,- in kunnen huren, van flexbedrijven hoorde ik al tarieven vanaf 30,-. Maar wel bedankt voor de duidelijke uitleg.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Beste lezers,

    Dank voor alle reacties tot nu toe!

    Bijzonder om te zien hoe ver de belevingen uit elkaar liggen. De ene vind 30,- al te hoog (da's vast en zeker iemand die vaak inhuurt) terwijl ik anderen juist hoor praten over dat het uurtarief er eigenlijk niet toe doet, maar dat de capaciteiten veel belangrijker zijn.
    En zeg nu zelf, of je nu iemand voor € 75,- of € 150,- inhuurt, het blijft een hoop geld.

    De vraag is of de duurste ook de meeste kwaliteit levert. Eigenschappen als betrouwbaarheid, punctualiteit, samenwerking en integriteit zijn onbetaalbaar.

    Mijn bericht aan jullie is om eerst de persoon te kiezen met wie je in zee wilt gaan, en daarna pas over de prijs te soebatten. De keuze of je een persoon wilt inhuren mag namelijk niet alleen van de prijs afhangen. Vaak is goedkoop achteraf heel erg duur.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Het gaat er bij de opdrachtgever niet om wat je kost als het goed is maar wat je opbrengt, iemand kan wel 250 euro per uur kosten...als hij er 500 per uur opbrengt is dat toch een koopje? Ik mis dat een beetje in deze discussie

    BeantwoordenVerwijderen