zondag 10 mei 2009

Hoe bepaal ik als ZZP'er mijn uurtarief?


Een van de belangrijke vragen waar ik mee rondloop als wannabee ZZP'er (in de ICT) is er een die iedere beginnende freelancer zich stelt: "Wat ben ik waard?". Daaruit volgt natuurlijk de vraag "Hoe word ik meer waard?", maar dat is meer voor een volgend artikel.Voor veel startende freelancers is het financiële vooruitzicht de hoofdreden om zelfstandig te worden. Het is dus blijkbaar vanzelfsprekend dat het je financiëel geen windeieren legt als je voor jezelf begint. Maar hoeveel is dat dan? En wat lever je ervoor in?
Niet gehinderd door enige kennis omtrent dit onderwerp, zet ik hier mijn hersenspinsels even op een rij.

[edit:] Wil je meteen een rekenvoorbeeld, lees dan deel 2 van dit artikel.

Stel je voor dat je als werknemer een bruto uurloon verdient van 20 euro. Daar komt 8% vakantiegeld bij, gaat 42% loonbelasting van af, krijg je wat netto onkostenvergoedingen, misschien een kilometervergoeding of zelfs een auto van de zaak, en moet je wat sociale premies betalen en een bijdrage aan je pensioen. Uiteindelijk zal je netto zo'n 12,50 euro overhouden (geschat met een hele natte vinger en een dikke duim).Je werkgever heeft dan een hoop pensioenpremie voor je betaald, loonbelasting afgedragen, sociale premies betaald, eventueel het leasebedrag van je auto betaald, maar ook de huur/hypotheek van de werklocatie, arbeidsongeschiktheidsverzekering, verzekering tegen ziekteverzuim, kantoorinrichting, software, netwerkomgeving, de koffieautomaat en je gemaakte onkosten betaald. En waarschijnlijk nog veel meer.

Als je freelance werkt, scheelt het je opdrachtgever veel van bovengenoemde zaken. Hij hoeft geen loonbelasting af te dragen, hij betaalt jou niet uit tijdens ziekte, draagt niets bij aan je auto en aan je pensioen en heeft nauwelijks overheadkosten. Daar tegenover staat dat jij veel meer kosten hebt. Je zult zelf je pensioen moeten regelen, je eigen auto betalen, je hebt je eigen onkosten, je eigen werklocatie (dus huur of hypotheek), en is het handig als je jezelf verzekert tegen arbeidsongeschiktheid en eventuele inkomstenverlies bij ziekte. Daar komt ook nog bij dat je buiten de uren die je daadwerkelijk geld opleveren, je ook tijd kwijt bent aan acquistie, administratie en reizen.Al die factoren dragen bij aan de hoogte van je uurloon. Het feit dat een opdrachtgever minder kosten aan je spendeert, is een goede reden om je tarief omhoog te schroeven! Klik hier voor een seminar over dit onderwerp door De Kamer van Koophandel.

Maar buiten de calculeerbare kosten heb je ook nog de marktwaarde. Wat is iemand met jouw ervaring waard op de markt? Je kunt best berekend hebben dat je uurtarief 61 euro moet zijn om leuk rond te kunnen komen, maar wordt dat ook betaald? De enige manier om hier achter te komen is contact zoeken met mede-freelancers. En natuurlijk door gewoon te beginnen.
Je kunt ook eens googlen naar sites van ondernemingen die de acquisitie voor freelancers op zich nemen. Deze (commerciële) instanties hebben vaak openstaande opdrachten op hun website staan met daarnaast een uurtarief vermeld. Bijvoorbeeld IT-Contracts.nl, zzpnodig.nl of IT-staffing.nl.Een simpele zoektocht op Google levert je meer voorbeelden op.Let op, dit soort instanties worden vaak betaald door een deel van je uurtarief te claimen!

Onlangs viel mijn oog op een uurtarief-rekenmodel in Excel van de firma Zaturdays. Leuk om even mee te spelen en geeft een redelijk inzicht van de kosten en opbrengsten.

6 opmerkingen:

  1. Goed overzicht van de gedachtegang die je als zelfstandige professional zou hebben volgen. Ik vrees dat dit te vaak nog niet gebeurt. Uurprijs is sterk afhankelijk van het soort werk en het soort opdrachtgever dat je benadert. Je moet er als zzp'er voor zorgen dat je zo gewild bent dat je minder betalende opdrachtgevers de deur kunt wijzen, maar tegelijk is dat natuurlijk niet hetgeen waar je in deze crisistijden op kunt rekenen. Maar niets is onmogelijk. Kwaliteit heeft zijn prijs.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Misschien heb ik op termijn zin op volledig ZZP-er te worden. Nu heb ik een baan in loondienst (Sr. Software Engineer). Ik weet dus nu wat mijn bruto, netto salaris is per maand, per uur etc. Naast deze baan zou ik eerst 's wat zwart bij willen werken (bijv. 10 uur per week in de avonduren) naast mijn gewone baan, gewoon om te kijken of het bevalt, om de rompslomp eromheen eerst te vermijden en in verband met geleidelijke overgang.

    Ik ken enkele adresjes waar ik bij zou kunnen klussen als zeer ervaren software ontwikkelaar. Wit betaalt een opdrachtgever hier 80 euro per uur voor, hier hou ik netto hooguit een eurootje of 10 – 15 per uur over, de rest blijft aan de strijkstok hangen (veel bij werkgever en overheid).

    Nu zie ik bij veel ZZP-er’s tarieven rond de 60 euro bruto, hoeveel houdt zo’n iemand dan netto per uur over? Waar vind ik deze info om zwart mijn uurtarief te bepalen? Gezien mijn ervaring en het feit dat het werk in de avonduren plaatsvindt denk ik zelf aan minimaal 35 euro cash per uur. Voorzieningen heb ik: auto van de zaak, laptop van de zaak, thuiswerkplek, etc.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hey Anoniem, fijn persoon ben jij! je wil zwart gaan bijklussen, met de auto van de zaak, laptop van de zaak, etc. ! Zegt heel wat over je ethische waarden. Ook een referentie voor je potentiële opdrachtgever. Want als je hiermee zo door de bocht gaat, dan zal dat wel niet het enige zijn. Ik zou je in ieder geval geen opdracht geven.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Anoniem:

    Gaat 80% van je uurtarief naar werkgever en overheid? Een gelegaliseerde vorm van roof.

    Maar zwart bijklussen? Zou ik niet doen, denk aan je uitstraling als (startende) ondernemer. Bovendien een vorm van oneerlijke (prijs)concurrentie.

    Geloof in je eigen kracht. Identificeer je sterke punten, communiceer dat, spaar een startkapitaal bij elkaar, zeg je baan op en starten maar!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dank allen voor de goede tips met betrekking tot dit aspect van de facturatie (toch zeker een van de belangrijkste punten, lijkt me zo!).

    BeantwoordenVerwijderen
  6. In het begin is dit vrij lastig te bepalen, maar na een bepaalde tijd komt het als een vanzelfsprekendheid eruit wat je per uur kan vragen. Dit is een stuk ervaring die vanzelf naar voren komt. Sowieso blijft het goed om hier op fora ervan op op de hoogte te blijven.

    BeantwoordenVerwijderen